הפער בין התנהגות הקול בזמן אימון ושיעור
לבין מה שקורה לו בהופעה
איך זה קורה שבזמן הופעה קורים ‘ניסים’ בקול שלא קורים בשעורים וגם לא בחזרות?
ומצד שני, איך קורה שבזמן הופעה, כל מה שתכננו והתאמנו עליו, משנה את צורתו ואפילו פוגם באיכות ההופעה שלנו?
בשיחת הקוראות בקול שבה תמי קצין ואני, תיארנו מצבים שונים בתכלית, שקורים לזמרים וזמרות על הבמה מסיבות שונות.
שאלנו את עצמנו:
• אילו מרכיבים עיקריים יכולים להשתנות בין תרגול לבין מצב הופעה?
• מה קורה לקול בזמן הופעה שכה שונה ממצב תרגול?
• איך זה שלפעמים קורה “קסם” בהופעה, ולפעמים – לא?
• על מה ניתן לסמוך בהופעות, ועל מה לא?
השיחה שיעשעה אותנו מאד בכמה מקרים כי יכולנו לראות כל אחת את עצמה בשלב מסוים במסלול חייה המוזיקלי והבימתי.
הנה כמה גורמים שמתנהגים שונה בהופעות מאשר בשעורים או בתרגול אישי:
- נשימה
- אינטונאציה – דיוק בצלילים
- נוכחות – להיות ברגע הזה
- רגיסטרים – מעברים בינהם
- קצב – חוסר שמירה עליו ( מהר או כניסות שלא בזמן הנכון)
- זכרון – מילים, משפטים מוזיקלים שסימנו לנו ובעת הופעה לא נמצאים מולנו
הגורמים כולם קשורים זה לזה ומשפיעים זה על זה למשל:
התרגשות יתר לפני ובזמן ההופעה יכולה להשפיע על כמות האוויר שנשאף, על דפיקות לב מהירות וכן על עליית האדרנלין בגוף. כל אלו עלולות לגרום ל –
נשימה שטחית ומהירה
שאיפות מהירות, ברגע האחרון
חוסר אוויר והרגשת מחנק לקראת סוף משפט או בין משפטים
זיופים – או כלפי מעלה כשלוקחים כמות אוויר גדולה מידי, או כלפי מטה שמאבדים ריכוז ותמיכה
שינויי מהירות של השירים מזו שהתרגלנו אליה באימונים ובחזרות
הצפה רגשית וחוסר יכולת לשלוט בכל מה שבדרך כלל בשליטה
בלאק אווט – וחוסר יכולת לזכור מילים שלמדנו בעל פה, בילבול ושכחה יכולים לגרום לזה שאנחנו ‘זזים’ מהשיר ומהקצב
חוסר שליטה על מעברים בקול. ולמשל שירה חזקה מידי בהופעה יכולה לגרום לשיבוש האיזון בין קול חזה וקול ראש
ניתוק – מהשיר, מהמסר שלו, מההבעה האמנותית שלנו בזמן שאנחנו שרים שירים
מה יכול לגרום לכל אלו?
- הימצאות אנשים חדשים ולא מוכרים על הבמה ומסביבה – סאונדמן, במאים, אנשי במה וקולגות
- קהל מועט או רב מידי או לא כזה שמתחבר למוזיקה שלנו ואלינו
- חלל – אולם, מועדון, בר שלא מתאים להופעה שלנו ולקול. הקהל יושב קרוב או רחוק מידי, לא נוח לנו להסתובב על הבמה או להיפך הבמה גדולה מידי ויש
- הרגשה של ריק
- סאונד לא נכון לקול שלנו ולהופעה כולה. שיבושים בסאונד
- תנאי אקוסטיקה באולם – טובים ומחמיאים או יבשים ומכבידים עד כדי מצב שקשה לנו לשמוע את עצמנו שרים
- נגנים – חוסר תקשורת , מצב רוח כללי לא מפרגן, אין הרגשה של יחד
- תנאי סביבה – מזג אוויר חם או קר מידי באולם, האוויר יבש או לח מידי, עשן, אבק, עשן במה
- ביגוד לא מתאים – בגדים שלא לבשנו לפני ההופעה וכעת לוחצים או לא נעימים לנו, נעליי עקב מכאיבות
נא לזכור חוק חשוב מאד – לעולם לא לעלות לבמה עם לבוש ונעליים שלא התנסיתם איתם בעבר וזה כולל גם תכשיטים או איפור חדש
אבל לא לדאוג – יש תמיד תקווה!
דברים מוזרים קורים לכולם וזה חשוב לזכור שאפשר ללמוד מהם ואפשר ליצור מציאות שבה התנאים יהיו לטובתנו.
זה דורש תכנון מדוקדק לפני כל הופעה, חשיבה על מה דרוש לי כדי להפיק מעצמי את המקסימום.
עבודה על ‘העצמי’ – נשימות והרגעה לפני ההופעה, שיחה עם אדם קרוב שמפרגן לנו. כמה מילות תודה לנגנים עוד לפני שעולים לבמה והתעניינות במצבם.
כמה דברים שיעלו את הסיכוי שהביצועים הקולים וההופעה שלכם יצליחו לכם
- הכינו את השיר בע”פ וחיזרו עליו במקומות שונים, בהליכה, בנסיעה ואפילו שמפריעים לכם
- הכינו את הטקסטים ודברו אותם בע”פ בהגייה נכונה
- הכינו את ההגשה של כל שיר, איזה מסר אתם רוצים להעביר דרכו
- שירו את השיר א- קפלה או עם נגן אחד בלבד ( רצוי פסנתרן או גיטריסט) לפני שאתם עובדים עם כל הנגנים/תזמורת
- תרגלו את דברי הקישור שלכם – עדיף להדפיס אותם ולשנן אותם הרבה לפני ההופעה
- אם אתם מאלתרים – תרגלו את האילתור או כל קישוט שאתם מוסיפים לשיר
- בחרו את הבגד והנעליים למופע בקפידה, נסו אותם בבית ובדקו את הנוחות שלהם
- תכננו את הדרך שאתם רוצים לנוע על הבמה ובאיזה שיר
- ביחרו את הנגנים שנעים לכם לעבוד איתם ויש כבוד הדדי בינכם
- אל תחסכו בחזרות
- בואו עם חימום קולי טוב ומצב קולי אופטימלי
- התייעצו על השירה שלכם עם מורה לפיתוח קול שאתם סומכים עליה/ו ועברו על כל השירים איתם לקראת ההופעה
כדאי לקחת בחשבון מעבר להכנת המוזיקה והמילים עד הפרט האחרון, כדאי לבדוק את החלל שבו אנחנו הולכים להופיע. ואם לא ניתן להגיע אליו לפני יום ההופעה, כדי להגיע כמה שיותר מוקדם ולהתרגל למקום. לבחון את הכניסה והיציאה מהאולם.
לבדוק שיש איתכם מספיק מים, אולי מזון שנותן לכם אנרגיה. אם האוויר מרגיש יבש על הבמה, מומלץ לקחת איתכם בקבוק שמחוברת אליו פיה מתיזה כך שאפשר להתיז טיפות מים בחלל הבמה לפני ההופעה או בהפסקה. זה דבר ידוע באופרה ולצערי לא מספיק יודעים על הטריק הזה במקומות אחרים.
מזמינה להקשיב לשיחה שלנו – הקוראות בקול
0 תגובות