מגרש המשחקים של הקול

 

איך משחררים את הקול על ידי שינוי הרגלים?

 

פיתוח קול הוא שילוב מיומנויות פיזיות, מנטליות ורגשיות. התרגולים המוצלחים ביותר בשעורי פיתוח קול, הם אלו שמתייחסים לאספקטים השונים של הפקת הקול כל פעם מזווית אחרת.

כדי להיות מסוגלים לשיר בחופשיות, חלק משרירי הגרון אמורים להיות רפויים וחלק בפעולה. רוב האתגרים הקוליים שתלמידים לפיתוח קול מתמודדים איתם, נובעים מהפעלה לא נכונה של מערכות השרירים בגרון. זה אומר הפעלת יתר של שרירים שלא מתאימים להפקת הקול ו/או שימוש לא יעיל בשרירים האמונים על הפקת הקול.

אז מי הם השובבים האלו שמפריעים לנו לשיר כמו שאנחנו רוצים?

מדובר בשרירי הגרון החיצונים –  שתפקידם קשור באחזקה וסיבוב הראש, או שרירי גרון אחרים כמו סוגרי הלוע, שאחראיים על הבליעה.

 

למה זה קורה?

שימוש מוגזם בשרירים שלא מיועדים להפקת הקול, הוא פיצוי של הגוף להעדר אנרגיה – מיועדת משימה, להפקת הקול. כדי לשיר צלילים גבוהים, הגוף יעשה הכל לעזור לנו להפיק את הצלילים האלו וגם אם זה בא על חשבון יצירת לחץ בגרון ושימוש בשרירים לא מתאימים למשימה.

כדי להבין את התופעה הזאת מספיק שנזכור איך פעולה כמו הרמת משאות שלא בעזרת כיפוף רגליים, הפעלת שרירי הבטן התחתונה, יכולה לפגוע בשרירי הגב ולגרום נזק. לי לקח כמה פעמים כואבות, שבהם נתפס לי הגב עד שהתחלתי ללמוד איך להשתמש נכון בשרירי הבטן בכל פעולה שאני עושה.

פיתוח קול מטרתו לסגל ולהטמיע הרגלי שירה בריאים ונכונים.  פיתוח קול שמבוסס על ידע באנטומיה ובפיזיולוגיה מקצר תהליכי למידה ומאפשר למורה להתאים תרגול מדוייק לכל אתגר קולי.  מה גם שזו הזדמנות עבור הלומדים לשיר, לשחרר את כל מה שמקשה על הקול להביע את מה שרוצה להתבטא דרכו.
לפעמים זה אומר לעסוק בתקופה הראשונה של לימודי פיתוח הקול בפרימת פלונטר שרירי ובהפרדה עדינה של אזורים שונים במנגנון הקולי עד שהקול משתחרר וזורם בטבעיות ובקלילות החוצה.

כדורים, קשים, רצועות גומי והופ לומדים לשיר

כדי לשחרר שרירים תפוסים, להחזיר גמישות למערכת הקול, אני משתמשת בסטודיו שלי, בחפצים שונים שעוזרים לשנות דפוסים והרגלים קולים שהתקבעו עם השנים. למשל : כדורים ורצועות גומי – לעבודה על נשימה ותנועה תוך כדי שירה. כמה סוגי קשים (קשיי שתיה) לתרגילי סגירת מיתרים או להרמת הלשון בחלל הפה. בנוסף ליעילותם של החפצים השונים בשינוי ההרגלים, הם גם משלבים אלמנטים משחקיים ומפתחים מודעות לגוף, לנשימה ולהכרות עם העצמי.

בתמונה כאן, גנית, תלמידה בשעורים הראשונים שלה, משתמשת בקש מתחת ללשון שעוזר ללשון לעלות בחלל הפה ולהתמקם גבוה יותר ובכך היא לא חוסמת את הגרון ומשפרת את הסאונד של השירה. התוצאה – קול פתוח ותנועות ברורות ובו זמנית משתמשת גם בכדור האדום שעוזר לה להיזכר בשחרור קיר הבטן בעת השאיפה. תלמידה מוכשרת אמרתי?

השימוש באביזרים בסטודיו הוא השפעה ישירה של תרגילי פילאטיס, יוגה לזמרים ותרגילים שבהם משתמשים בקשיי שתיה, שנעשו פופלריים בעולם השירה בזכות הווקלוג פרופסור אינגה טיצה.
אחרי הכל אנחנו כולנו אוהבים לחזור למגרש המשחקים של ילדותנו ופיתוח קול נותן לנו אפשרות להנות מפעילות לימודית משעשעת, משחררת בכל גיל ומכל נקודת התחלה.


 

אשמח לשמוע מכם

עקבו אחרי ברשתות החברתיות

צור קשר

0 תגובות

שלח תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Pin It on Pinterest

Share This
דילוג לתוכן