כשפגשתי את שרון בשעורי פיתוח הקול הראשונים שלה, יכולתי לשמוע שהקול שלה לא מצליח להגיע אליי. הוא נשמע כבוי, סגור וחסר חיות. היא אמרה שיש לה עניין עם זה שאף פעם
לא שומעים אותה ומבקשים שתחזור שנית על דבריה. שרון עבדה כמרצה באוניברסיטה, בחורה מוכשרת ואינטליגנטית מאד. אפשר להסיק שחיזוק הקול היה סוג של תנאי להחזיק את משרתה כמרצה ולפתח את התחביב שלה לשיר.
קול חלש נובע מהרבה סיבות, חלקן נעוצות במקור פיזיולוגי כשהסיבות הפחות מודעות קשורות למצב נפשי, להרגלי דיבור ולאנרגיה נמוכה בגוף. לפני שאני ניגשת למציאת פתרונות לחיזוק הקול, אני מבררת את הסיבות לכך כדי להתאים את התרגילים הנכונים. אם הסיבה היא לא פיזיולוגית, סביר שהיא מורכבת יותר ודורשת שילוב של פתרונות מתחומי הטיפול והאימון האישי.
סיבות שמביאים מהבית, מהגן ומבית הספר
אם מישהו בגיל צעיר השתיק אתכם – הורים, גננות, מורות או אחים מבוגרים יותר, סביר להניח שנשארתם עם תחושה שמה שיש לכם להגיד, או הקול שלכם עצמו, לא רצויים.
הרגשת הדחייה שחשתם בעבר שמתורגמת לעיתים גם לתחושת בושה, ממשיכה לנהל אתכם מבלי שאולי תהיו מודעים לה. אנשים שבאים אליי לשעורי פיתוח קול ומתקשים להגביר את הקול, מקבלים ‘רשות’ לשיר ואפילו לצעוק ולשחרר קולות שהיו כלואים בהם שנים רבות ובכך, מצליחים לחזק את קולם מתוך בטחון ועוצמה פנימית.
אם בכל פעם שרציתם להגיד משהו בקבוצה או סביב ארוחה משפחתית ומישהו גבר על קולכם ולא הצלחתם להשחיל מילה, יכול להיות שבחרתם דווקא להשתמש בקול שקט כדי לקבל תשומת לב או נאלמתם דום עד שמישהו יקשיב לכם בשיחה פרטית.
סיבות נוספות מעולם הנפש קשורות למידת האומץ שלכם להגיד את מה שחשוב לכם, להשמיע קול משמעותי שיכול לעורר תגובות קשות וביקורת כלפיכם. במקרה הזה, עדיף לכם לדבר בשקט, לזרוק הערות מהצד לאלו שיושבים לידכם, למלמל לעצמכם ולדבר בשקט רק ששואלים אתכם משהו.
פיתוח קול פוגש אתכם בנקודה הזאת ומשחרר את הסטיגמה ששמתם אתם על קולכם. בחירת השירים שיש בהם עוצמה מתגברת, טקסטים מעוררים, מלהיבים ומחזקים את הרוח, יש בהם פוטנציאל לשנות את האווירה ולהגביר את הקול תרתי משמע.
סיבות פיזיולוגיות לקול חלש במיוחד קשורות בשלושה מוקדים:
מיתרי הקול – מיתרי הקול לא נסגרים נכון או באופן מלא, או לא מצליחים להסגר לזמן ארוך מספיק, מה שקובע את עוצמת הקול. סגירת מיתרים חלקית או לא מאוזנת, גורמת לבריחת אוויר ולהחלשת הקול. בריחת האוויר יכולה להישמע לעיתים כמו צרידות קלה עד כבדה. בעיה כזאת, במידה והיא לא פתולוגית ודורשת התערבות רפואית, נפתרת על ידי תרגילים ממוקדים לסגירת מיתרים בשילוב עם תרגילי נשימה ותמיכה שלומדים בפיתוח קול.
נשימה ולחץ האוויר (לחץ תת גלוטי) –העדר או יתר לחץ אוויר יכול להשפיע על סגירת המיתרים. יש להבדיל בין כמות האוויר ולחץ האוויר. אני מאלו שמאמינות שפחות זה יותר. כמות גדולה של אוויר יכולה ליצור לחץ מיותר בגרון ונזק מצטבר למיתרי הקול ולעודד בריחת אוויר. כדי לפתור את בעיית לחץ האוויר אני חסידה גדולה של תרגילי נשימה קוליים ממשפחת תרגילי ה SOVT (תרגילים עם קש – Straw) המושתתים על חוק פיזיולוגי מובהק של השוואת לחצים מתחת ומעל למיתרי הקול ובנוסף תרגילים הלקוחים מ Accent method. עליהם אכתוב בפוסטים הבאים בהרחבה.
שימוש בחללי התהודה – לאחר שנוצרו גלי הקול כתוצאה ממפגש האוויר ומיתרי הקול, הם נעים לעבר חללי התהודה הכוללים את הלוע על כל חלקיו, הפה והאף. אוויר שמנותב ברובו לאף, יוצר שירה אפית שאין לה מספיק עוצמה אבל יש לה יתרונות אחרים. תרגילים שמלמדים איך לשלוט על מעבר האוויר לאף, עוזרים לכלכל נכון את כמות האוויר ( הנושא בתוכו את גלי הקול) שעובר לפה ולאף. שרירי פנים מכווצים או לסת קפוצה, יכולים להשפיע על חלל הפה ולסגור אותו ובכך להקטין את חלל התהודה הגדול מכולם ולהחליש את הקול. תרגילי ווקאליזות על תנועות -A, E, I, O, U בשילובים שונים, עוזרים לשפר את איכות התהודה הטבעית של הקול ובכך להגביר אותו בדרך הזו.
אז אם אתם אלו שהקול שלכם לא מספיק חזק בדיבור או בשירה, יש אינספור פתרונות שלא רק ישפרו את איכות השירה והדיבור שלכם, הם גם יעניקו לכם בטחון ונוכחות בכל מצב שבו תדרשו לדבר או לשיר מול אנשים.
0 תגובות