רותי חלבני
זמרת, מורה לפיתוח קול, מנטורית להוראת הקול למורים, זמרים ולמרצים
מי אני
מסלול חיי כולו מספר יצירה ואמנות, הרמוניה של שפות ודרכים להביע את ה’משהו’ הזה שנובע מה’מקור’ הנעלם הסמוי מהעין. החל משנותי בכפר האמנים עין הוד כבת לאבא פסל ופדגוג אמנות מוערך מאד ועד שנותי הבוגרות, נשמתי מיזוגים ושילובים מפתיעים בין עולמות שחוברים יחד ויוצרים משחק חדש מרתק, מרגש, מפתיע ושובה לב ועין.
לאחר כ -3 עשורים בחיי כאמנית שירה, שחיה ונושמת מוזיקה והופעות חובקות עולם שהביאו לביטוי את החלקים הססגוניים שופעי ההומור והשראה שבאישיותי, ואולי גם מתוך שובע מנדודים והתמקדות בקריירה סולנית ומה שהיא דורשת, המורה שבי התעוררה ובקשה להתפתח בתחומים הנוגעים בחינוך ובהוראת השירה. כך יצא שמתוך חשיפה לאמנות רב תחומית בילדותי ועניין רב בתרבות כמעצבת חברה מבריאת עולם, השילוב הבלתי נמנע של אמנות השירה עם ההוראה רק חיכה לי שאצור אותו בדרכי שלי.
הפכתי את הקשר בין העניין המתמשך שלי בהתפתחות אישית, רגשית ורוחנית לבין פיזיולוגיה והאנטומיה של הקול לתחום עניין חדש, תוסס ועדכני ופתחתי את הסטודיו לשירה רב תחומית.
בסטודיו מוצבות יצירות אמנות של אבי הפסל ויקטור חלואני ושל חברתנו הציירת דורית קליש טייכמן. הצבעים והקולות, מתמזגים למרחב אמנותי, צבעוני ושמח, כמו שאני אוהבת להיות. אני מאמינה שמרחב אמנותי רב תחומי, יפה לעין, משחרר יצירתיות וחופש לבטוי עצמי מלא. פיתוח קול בעיניי הוא אמנות שילוב החוויה הפיזית, הנפשית והרגשית והפיכתה לשיר.
חברה בארגון המורים לפיתוח קול הבינלאומי
ניסיון מקצועי
מרצה באוניברסיטת לונדון ומפתחת מודל לימודי ערב לזמרים חובבים בין השנים2001-2007
מייסדת בית הספר לשירה יהודית במסגרת אוניברסיטת לונדון בין השנים 2002-2007
מורה לפיתוח קול – סטודיו פרטי בלונדון בין השנים 2007 -1998
מנהלת מחלקת פיתוח קול במרכז המוזיקה רעננה בין השנים 2008-2018
מורה מוסמכת מטעם משרד החינוך להגשת תלמידי י”ב לרסיטל בגרות בתחום הקלאסי והג’אז
מנטורית לזמרים ולשחקנים כ 13 שנים בסטודיו לשירה רב תחומית – פיוז’ן בעין הוד, בני ציון ורעננה
מנחת סדנאות וכתות אמן לזמרים חובבים על פי מודל אישי – מופע הקול החל משנת 2008
מורה לפיתוח קול ומפתחת קול למקהלות בי”ס – חוף הכרמל, קונסבטוריון טבעון, חיפה ורעננה
מנחה בשיתוף פעולה עם תמי קצין הדרכות למורים לפיתוח קול במרכז המוזיקה רעננה
מנחה הדרכות, ייעוץ וליווי אישי למורים לפיתוח קול במרכז המוזיקה רעננה
רותי היא מורה לפיתוח קול נדירה ביכולתה להפיק תוצאות מקצועיות ואישיות מדהימות אליהן מבקשים תלמידים וזמרים להגיע. ובכך היא אחת המורות המופלאות בעולם שהיתה לי הזכות לעבוד לצידם.
Justin Stoney, President and Founder of New York Vocal Coaching
חברה באיגוד הבינלאומי למורים לפיתוח קול NATS
מכתב המלצה מאוניברסיטת לונדון בה לימדתי קורס לזמרים
רותי היא מורה לפיתוח קול נדירה ביכולתה להפיק תוצאות מקצועיות ואישיות מדהימות אליהן מבקשים תלמידים וזמרים להגיע. ובכך היא אחת המורות המופלאות בעולם שהיתה לי הזכות לעבוד לצידם.
Justin Stoney, President and Founder of New York Vocal Coaching
ניסיון בימתי
החל משנת 1994 הופעתי כזמרת אופרה וקונצרטים קלאסיים ברחבי אירופה, ארה”ב מתובלים בקונצרטים ובהופעות בישראל. הופעותיי כזמרת סולנית אופרה כללו תפקידים ראשיים שונים וביניהם התפקיד ‘כרמן’ בליווי התזמורת המלכותית של לונדון והופעה בלתי נשכחת בבית הפרלמנט בלונדון לצד ‘האשה השלישית’ באופרת חליל הקסם באופרה הישראלית.
לקראת תום 17 שנים בהם העתקתי את מגוריי ללונדון ובניתי לעצמי קריירה ענפה בתחום האופרה והרסיטל הקלאסי באירופה, התחברתי באופן בלתי מובן למקורות ולמורשת המוזיקלית היהודית.
בשנת 2001 זכיתי בפרס המילניום הבריטי למחקר וביצוע שירים יהודים אמנותיים. עם אותם אוצרות מוזיקלים שגיליתי במחקרי זה, הופעתי באולם אליזבט’ הול המפורסם בלונדון, במרכזי תרבות בניו יורק ובפסטיבל מוזיקה קאמרית בכפר בלום בישראל (פה יהיה קישור לעמוד עם ביוגרפיה יותר מפורטת לקריאת נוספת)
לאורך כל תקופת הקריירה האופראית שלי השתתפתי באינספור כתות אמן של מיטב זמרי האופרה בעולם. כתות אמן אלו היו מקור ההשראה שלי למודל החדש שיצרתי לכתות אמן לזמרים חובבים אותו אני מנחה כבר למעלה מעשור.
בהפקת האופרה הישראלית
זו אני שם למטה עם אקדח מפלסטיק בהפקת האופרה הישראלית של האופרה ‘חליל הקסם’ מאת מוצרט.
בין השנים 1994-2007 הופעתי במאות הפקות אופראיות, קונצרטים באירופה, ארה”ב וישראל. בנוסף לנסיון במה כזמרת אופרה, הופעתי גם כזמרת בסגנונות שירה עכשווים כמו ג’אז, מחזות זמר, שירי פופ ושירי א”י.
באופרה סוראנג'ליקה של פוצ'יני בלונדון
זו אני כאן בתמונה בתפקיד אם המנזר באופרההאחות סוראנג’ליקה של פוצ’יני. ההפקה היתה של אופרה הולנד פארק בלונדון בליווי התזמורת המלכותית של לונדון.
השכלה
לאחר סיום סבב ראשון של לימודים אקדמאים וקבלת תואר ראשון ותעודת הוראה בחינוך מוזיקלי מהמדרשה למוזיקה במכללה לחינוך ע”ש לוינסקי, המשכתי את לימודי באקדמיה למוזיקה תל אביב בחוג למוזיקולגיה לקראת תואר שני. אמנית השירה בי התמרדה והאיצה בי לחזור לבמה ולזנוח את האקדמיה לטובת ההגשמה האמנותית בתחום השירה.
את הסבב השני של לימודיי האקדמיים לתואר אמן בשירה אופראית, המשכתי בלונדון – בטרינטי קולג’ אוף מיוזיק אותם סיימתי בהצטיינות, מתוגברת באינספור פרסים ובמלגות לימודים.
קורסים בהוראת פיתוח קול עם Vocal Process , New York Vocal Coaching
מנטורים אישיים – Gillyanne Keys(UK), Jenevora Williams (UK), Justin Stoney( NYC)
תעודת הצטיינות בשירה - לונדון
תעודת סיום קורס הוראת פיתוח קול - ניו יורק
תואר ראשון בחינוך מוזיקלי
פרסים ומלגות
פרס ראשון – תחרות לאון קאוולו בבריזגו – שוויץ
פרס ראשון – מגמת שירה אופראית בטריניטי קולג’ אוף מיוזיק ומלגת למודים
פרס המילניום הבריטי להישגים עילאיים בתחום מוזיקה יהודית אומנותית
פרס שלישי בתחרות לזלי ברויאל נורת’ מיוזיק קולג’
פיינליסטית בתחרות בלוודר בוינה לזמרי אופרה
פרס ריקורדי להישגים בתחום האופרה – בריטניה
תעודת הצטיינות מטריניטי קולג’ אוף מיוזיק
תעודת אמן מצטיין – תושב חוזר בישראל
אני מאמינה
מה זה להיות זמרת? מה זה להיות זמר?
בכל אחת מאיתנו מסתתרת זמרת שמבקשת במה.
נכון, יש אנשים שזכו להקרא ‘זמרים’.
איך?
קודם כל בזכות זה שהם זיהו בעצמם יכולת ותשוקה לשיר.
ובנוסף, הם הצליחו לשדר לעולם שזאת הזהות המקצועית וההוויתית שלהם.
אנשים רבים אחרים אולי זיהו את אותה תשוקה לשיר ואפילו את הכישרון
ולא העזו להביע אותו בפני אף אחד מלבד עצמם.
שמו את עצמם על מיוט, נאלמו ונעלמו.
הקריירה ארוכת השנים שלי בתור זמרת מקצועית ומורה לפיתוח קול לימדה אותי משהו על זמרים.
אחרי עשרות אלפי שעות פיתוח קול שלימדתי ומאות תלמידים שהנחיתי,
אני יכולה להעיד בביטחון מלא, שמסתובבים ביננו הרבה זמרים נפלאים שאף אחד עוד לא שמע.
חלקם אפילו לא העזו לשמוע את עצמם.
כשהקמתי את הסטודיו, קראתי לו הסטודיו לשירה רב תחומית, מתוך מטרה לתת במה לאותם אנשים שהנשמה שלהם רוצה להתבטא דרך שירה,
ובמגוון שונה של סגנונות מוזיקלים. גם ובמיוחד גם אם הבמה היא 20 מטר מרובעים של הסטודיו שלי.
עם השנים הבחנתי בצורך הכל כך בסיסי של אנשים לדעת שמישהו שומע ורואה אותם.
מישהו שנותן מקום של כבוד לקול שלהם.
במסגרת לימודיי לקראת הסמכה כמאמנת אישית, זכיתי ללמוד מקואצ’רית מובילה בשם קרול מקול,
וממנה שמעתי משפט שמנחה אותי כבר שנים – ‘אנשים שלא מקשיבים להם, נעשים מסוכנים’.
הקשבה הפכה להיות הערך העיקרי שמוביל אותי בעבודה עם אנשים בסטודיו ומחוצה לו.
ומילה ממני אלייך – אני יודעת בוודאות, שאם יש לך קול ואת מדברת, אין שום סיבה בעולם שלא תוכלי גם לשיר.
ולשיר, זה לא להיות זמרת, זה להיות את כשאת שרה ומחוברת לביטוי הרגשי, המוזיקלי והייחודי לך.
ללמד זה ללמוד כפול שניים