איך בוחרים סולם לשיר? איך מתאימים סולם לקול של כל זמר?
זו שאלה שנשאלת הרבה מאד בשיעורי פיתוח קול, בעבודת זמרים עם נגנים ומעבדים,
בהחלטות שעושים בבחירת זמרים למופעים קיימים ועוד הזדמנויות רבות.
סולם הוא אחד מאבני הבניין של כל שיר בעולם.
ככל שחומרי הגלם טובים יותר – כך הבניין שנבנה יהיה משובח יותר.
וגם ההיפך הוא הנכון –
כשהסולם אינו מתאים, מופיעות בעיות שמפחיתות את איכות הביצוע של הזמרים,
עד למצב בו הביצוע עלול להישמע לא נכון ולא מתאים.
בשיחה שלנו העלנו כמה שאלות שעולות לעתים קרובות בין מורים לפיתוח קול ותלמידים שלהם:
הנושאים שדיברנו עליהם בחלק א’ של השיחה בפודקסט הקוראות בקול
- מהי ההגדרה לסולם מקורי בשיר
- האם לדבוק בסולם המקורי
- האם לשנות את הסולם המקורי, ואם כן – מהם השיקולים לשינוי
- מהן הסיבות בעד השינוי
- מהן הסיבות נגד השינוי
- בעיות נפוצות בבחירת סולמות
- הצעות לפתרונות לבעיות אלה
את הנושא הזה חילקנו לשני פרקים, והיום זהו הפרק הראשון.
בקרוב נעלה גם את המשך השיחה באותו הנושא – stay tuned!
מתי מתאימים סולם לזמר ומתי את הזמר לסולם?
מהו הסולם המקורי?
תלוי באיזו מוזיקה מדובר. בשיחה שלנו נתמקד במה שאנחנו מכירות היטב, שזה המוזיקה המערבית.
יחד עם זאת, ניתן ליישם את רוב הרעיונות שניתן כאן לכל סגנון וסולם.
- קלאסית – כך כתב הקומפוזיטור ולרוב זה מה שיהיה גם מאות שנים אח”כ. הדבר נהוג במיוחד באופרות, לעומת שירים אמנותיים (לידר, שאנסון וכו’) ניתן לבצע בסוגי הקול שונים ולכן גם בסולמות שונים.
לעתים נדירות יחסית עורכים התאמה לסולנים שהם “דיוות”, אבל זה פחות נהוג. - ככל שהמוזיקה עתיקה יותר, כך חשיבות הסולם, או המודוס, היתה גדולה יותר.
ביוון העתיקה המודוסים היו קשורים קשר הדוק למצבי רוח, אתוס או טיפוסים מסוימים. למודוסים האלו היה תפקיד תרבותי ופילוסופי משמעותי, שלדעתם משפיעים הן על הרגשות והן על האופי המוסרי. - מחזמר – לרוב הדבר דומה לאופרה ולשירה קלאסית, אבל לא באותה דבקות בכלל הזה.
יש מקרים בהם הפרשנות למחזמר מתעדכנת עם השנים, הדמויות מקבלות הקשר פוליטי/חברתי שונה, וכך גם הדמויות שמגלמות את התפקידים הראשיים.
אם אתם מכינים זמרים לאודישן למחזמר – חשוב להתאים סולם למה שמקובל עכשיו בברודווי ו-west end. שינוי סולם לפי הקול הזמר לא יתקבל בברכה.
השיר Broadway Baby עבר גלגולים רבים.
Elaine Stritch – Broadway Baby – in E
Jayne Houdyshell, in G
Bernadette Peters in Ab
Linda Lavin, in F
תווים בספר האוסף של שירי זונדהיים – סולם C.
רחוק מאד מהסולם שזמרות מבצעות אותו! למה? אולי למען נוחות הפסנתרנים המלווים?
- בשירת פופ, קאנטרי ורוק השיקולים לבחירה פתוחים ורחבים בהרבה. אם הזמר רוצה להישמע כמו במקור – הוא יבחר את הסולם המקורי, אבל אז עלולות לצוץ בעיות קוליות, אם הסולם אינו מתאים מבחינת סוג הקול והמעד של הזמר.
מותר ואף רצוי להתאים את הסולם באופן אישי לכל מבצע, לפי שיקולים שונים בהם נדון בהמשך - בשירת ג’אז בחירת הסולם נקבעת לרוב ע”פ הנגנים והצ’ארטים המקובלים לעבודה, והזמרים נאלצים לערוך התאמות ללא הרף. זמרי ג’אז מפתחים את יכולת האלתור שלהם במידה רבה, ולכן יש להם את האפשרות לשנות את המנגינה בהתאם לנוחות הקולית שלהם. דבר זה פחות מקובל בסגנונות אחרים, בהם הזמרים לא מאלתרים, או מאלתרים פחות.
בכל זאת, זמר ג’אז שמכין הופעה משלו עם נגנים שנבחרו על ידו, נוהג לעשות את ההתאמות האידיאליות לקולו ולדרך בה הוא רוצה להציג את השיר.
מהו סולם?
לפי וויקיפידיה – “סולם מוזיקלי משתרע על פני אוקטבה ומחלק אותה לתווים. אוקטבה היא מרווח בין שני צלילים שתדירותו של הגבוה מביניהם כפולה בדיוק מתדירותו של הנמוך. למשל אוקטבה שמתחילה בתו לה שתדירותו 440 הרץ מסתיימת בלה גבוה יותר שתדירותו 880 הרץ.
איך תבחרו סולם מתאים?
בחירת הסולם המתאים לשיר היא קריטית עבור זמר, מכיוון שהיא משפיעה על הנוחות הקולית, ההבעה ואיכות הביצוע.
מסתבר שזמרים שאינן עובדים ע”פ תווים, לרוב לא מודעים לסולם בו הם שרים, כולל האם זה מינורי או מז’ורי, וכן שם הסולם עליו מתבסס השיר.
הפרמטרים שצריכים להילקח בחשבון בבחירת סולם לשיר
- טווח קולי
- אזור נוחות: הסולם חייב להתאים למנעד הקולי של הזמר, כדי להבטיח שניתן לשיר את כל הצלילים ללא מאמץ או מתח קולי.
- צלילים גבוהים: הצלילים הגבוהים ביותר בשיר צריכים להיות בטווח המתאים והנוח של הזמר, באופן אידיאלי בחלק מהקול שלו המאפשר ביטוי ללא לחץ קולי.
- צלילים נמוכים: הצלילים הנמוכים ביותר עדיין צריכים להיות נשמעים ומהדהדים, לא עמומים, אווריריים מידיי או בלתי נשמעים.
- Tessitura – מרקם צלילי
הגדרה: Tessitura מתייחס לטווח שבו נמצאים רוב התווים של השיר.
שיר עם טסיטורה גבוהה עלול להרגיש מעייף גם אם הצלילים הבודדים נמצאים בטווח של הזמר.
גם טסיטורה נמוכה, בה שוהים לאורך זמן ללא תנועה מלודית נוספת, עלולה לעייף את הזמר קולית.
הטסיטורה צריכה להתאים לסיבולת ולנוחות הקולית של הזמר.
- רגיסטרים של הקול
- מעברים חלקים: צריך לוודא שהסולם אינו גורם לשבירות בין הרגיסטרים או מעברים קשים (למשל, שיר שחושף את נקודות התורפה במעבר בין קול חזה לקול ראש, אלא אם כן זה נעשה במכוון).
- ביטוי רגשי ואמנותי
- הדגשת גווני קול הרצויים: כדאי לוודא שהסולם הנבחר מדגיש את התכונות הווקאליות הטובות ביותר של הזמר ברגיסטרים שונים, לפחות בחלק מקטעים בשיר. אם רוצים להרשים, להפגין יכולות מרשימות, לסיים שיר בפינאלה מפואר – “the money note” חשוב לבחור סולם שמאפשר את זה.
- יכולת ביטוי וירטואוזית, אם זה מה שהזמר רוצה להראות.
- טווח דינמי: הסולם צריך לאפשר לזמר לבטא רגשות בצורה דינמית, עם יכולת להשתמש בדינמיקה רכה, בינונית או חזקה בנוחות.
אם, למשל, יש חלק בשיר שאמור להישמע מאד אנרגטי, והוא יושב בחלק הנמוך וחלש של הקול – הזמר לא יוכל להביע את מה שרצה מבחינת הדינמיקה, והביצוע ייפגע.
- בהירות הטקסט של השירים
אם בחירת הסולם תגרום לכך שחלק גדול מהמילים בשיר ימצאו בחלק החלש של המנעד (גבוה מדי או נמוך מדי), הבהירות והתקשורת עלולים להיפגע. מומלץ שהטקסטים יישארו מובנים ומלאי הבעה ככל האפשר.
- ליווי
- טווח אינסטרומנטלי: יש לבדוק שהסולם החדש מתאים לכלים הנלווים (למשל, כלי מיתר, כלי נשיפה בתזמורת).
- יכולת וגמישות הנגנים בביצוע : חשוב לוודא שהנגנים יכולים להסתגל בקלות לסולם הנבחר, במיוחד עבור הופעות חיות ואודישנים.
אם נגנים נתקלים בקשיים גדולים מדי בנגינה בגלל בחירת הסולם, גם הביצוע של הזמר עלול להיפגע מכך. - עבודה עם פלייבקים: שינויי סולם גדולים מדי עלולים לגרום לעיוות הצלילים ולהפרת האיזון ההרמוני והגוון. חשוב לשנות את העיבוד כולו אם שינוי הסולם גדול מטרצה.
- (הדבר גורם לשינוי בפרשנות כולה, הן הרגשית והן המוזיקלית. כשזמר בוחר בכך – עליו להיות מודע לכך ולעשות את ההתאמות הנחוצות?)
דרישות אנרגיה וביצועים
- סטאמינה/סיבולת קולית: יש לוודא שהסולם מאפשר סיבולת ווקאלית, במיוחד עבור הופעות ארוכות או שירים תובעניים.
- משוב ממורה לפיתוח קול: מורים מנוסים יכולים לעזור בבחירת סולם מתאים לכל תלמיד, ע”פ הפרמטרים שדיברנו עליהם.
- חווית קהל – “את יפה יותר כשנוח לך”
כשסולם מתאים לקול של הזמר, קל לו להישמע היטב, לבטא את עצמו טוב יותר, ולהתחבר רגשית לקהל
בקלות וטבעיות רבה יותר
0 תגובות