חלק נכבד מיחסי מורה ותלמיד לפיתוח קול כולל בתוכו הכנה להופעות, אודישנים ותחרויות, ויש מקום רב למשוב שהמורה נותן לתלמידיו בנושא זה.
הבעיה מתעוררת כאשר לא יודעים להבדיל בין סוגי המשוב השונים בתזמון שסביב האירועים, ולכן משוב שהיה אמור להועיל ולקדם – עלול אפילו לקלקל ולהרוס הופעה טובה.
אמנם יש מקום למשוב קבוע לאורך כל תקופת הלימוד עם מורה, אבל בשיחה זו התמקדנו בסוג מסוים של משוב שהעיתוי שלו הוא סביב מופע/אודישן.
בשיחה זו נגענו בדרך בה המורה יכול לתת משוב והנחיה לתלמידיו בזמנים מאד מסוימים, שהם די קריטיים להתקדמות והעצמת היכולת של התלמיד. כמובן שיש מקום למשוב קבוע לאורך כל תקופת הלימוד עם מורה. המשוב הוא גם משהו שהתלמיד מצפה לו במהלך שעור, בתהליך לימוד ארוך טווח והיכולת לתת ולקבל משוב יכולה לעשות הבדל מהותי בדרך שאדם מתפתח ומתקדם בשירה.
לכל משוב יש את הזמן שלו
מחקרים הוכיחו שנתינת משוב חיובי יכולה להעלות את ההערכה העצמית והבטחון של התלמיד
המשוב שבו התמקדנו בשיחת הקוראות בקול הוא סביב מופע. כשבועיים לפני המופע, ימים ספורים לפני המופע (השיעור האחרון לפני המופע), זה שבא מיד לאחר המופע וזה שמתקיים 3-7 ימים לאחר המופע.
יש חשיבות גדולה לשלב הלימודי שבו המורה נותנת משוב, ושאלות כמו, האם התלמיד שלי מוכן כרגע לשמוע מה שיש לי לומר, או האם התלמידה יכולה ליישם את מה שאני אומרת לה בטווח הזמן שעומד לרשותה לפני המופע?
כמו בכל מצב בחיים, הדברים תלויים בנפשות הפועלות לכן מומלץ לא לפעול בנוקשות קפדנית רק כדי למלא את תפקידך בנתינת המשוב ולהתאים את אופי המשוב לתלמיד/ה. וזאת בהנחה שיש משובים שיכולים ליצור בלבול, לפגוע בביטחון ובהערכה העצמית של התלמיד לפני או אחרי מופע.
איזה סוג של משוב כדאי לתת בין 7-14 יום לפני המופע?
בטווח זמן הזה יש עוד הזדמנות לתלמיד לעשות שינויים שאפשר לתרגל אותם לפני המופע. בזמן הזה בודקים שוב:
האם הסולם מתאים ומחמיא יותר לקול
האם קיימות בעיות טכניקה שעוד אפשר לפתור בטווח הזמן הנתון
האם יש התאמה בין ביצוע השיר לפני העיבוד לזה שלאחר העיבוד
האם נוצרת התפתחות ועניין בביצוע כל שיר
האם מילות הקישור (אם מעוניינים בהן) זורמות ומקדמות את המופע
האם סדר השירים יוצר רצף נכון ומתאים בין השירים
איזה סוג של משוב כדאי לתת יום או יומיים לפני המופע?
זמן אידאלי להתמקד בעמידה על הבמה, עליה וירידה מהבמה
שימוש במחוות ידיים,
תנועה שלמה על הבמה (ריקוד, הליכה לכיוונים מסוימים, פניה לכיוונים שונים)
מתי לשבת על כיסא ומתי לעמוד
מתי להחזיק מיקרופון חופשי ומתי להשאיר על הסטנד
איזה סוג של משוב לא מומלץ לתת בטווח של יום יומיים לפני מופע?
להימנע מלהכניס רעיונות חדשים שעדיין לא נוסו
לא לשנות החלטות טכניות מלבד אם מופיעה בעיה טכנית חדשה מסיבות כמו מחלה, תשישות קולית או פחדי במה המגבילים את היכולת הקולית.
להתעלם ככל האפשר מנושאים שלא הושלמו, אלא אם הם קריטיים להצלחת ההופעה
להימנע מלתת דוגמאות שליליות לרעיונות חדשים רגע לפני ההופעה
לשים לב לשינוי מיקום על במה.
לא לשנות את המיקום שהתלמיד היה רגיל לנשום בשיר
לא לעשות שינויים באינטרפרטציה האמנותית
איך כדאי להשתמש בזמן הסמוך למופע ביעילות
בשיעור עצמו – להופיע עם השירים בפני המורה וגם על קטעי הקישור או לפחות חלקי השירים.
לתת משוב חיובי ככל האפשר. אין צורך להגזים, אלא לתת לתלמיד הרגשת ביטחון בעצמו
איך נבנה את המשוב שלנו בזמן המופע של התלמיד
בזמן ההופעה, אם המורה נוכח מומלץ לרשום לעצמו הערות על ההופעה. נקודות שכדאי להתייחס אליהן
כניסה לבמה
עמידה ותנועה על הבמה – מה עבד ומה עבד פחות
דברי קישור – האם זרמו בקצב נכון ויצרו רצף ועניין במופע
האם נוצר קשר עם הקהל ובאיזה שלב זה קרה
האם היה קשר בין הזמר לנגנים או זמרים אחרים
טכניקה קולית – מה עבד במופע ומה לא
הגשת השירים – מה עבד ומה פחות
ההמלצה לרשום במשך המופע היא כי מאד קשה לזכור את כל המופע על כל שיריו. וכדי שהמשוב יהיה יעיל ואפשר יהיה להשתמש בו לאחר מכן ולקראת הופעות נוספות, כדאי שהמשוב לא יהיה כללי מידי.
איזה משוב ואם בכלל כדאי לתת לתלמיד מיד עם תום המופע
בדקות הראשונות לאחר מופע, כשרמת האדרנלין גבוהה, חשוב להיות חיוביים ככל שאפשר. לציין בקצרה את החוויה שהייתה למורה ולצמצם את המשוב לכמה מילים.
נכון שיש תלמידים שמיד נושאים את עינהם לעבר המורה ומבקשים לקבל משוב אמיתי מיד לאחר ההופעה וזה מובן. אך ניסיוננו מורה גם כזמרות וגם כמורות, שהמילים הראשונות שכל אחד רוצה לשמוע הם מילים טובות ולא משוב ענייני שנכנס לעובי הקורה. סביר שגם אם התלמיד מבקש משוב הוא לא פנוי כדי לשמוע ולהכיל אותו ויכול להיות שגם סף הרגישות שלו גבוה מאד לאחר המופע והוא יכול להיפגע ממילים ענייניות שלא תמיד מחמיאות לו.
מה לא לציין לאחר מופע
לא לציין מה לא עבד
לא להיכנס לעומק ניתוח של הביצועים וההופעה
לא לזייף מחמאות או לתת משוב לא מדויק
משוב שניתן כעבור 3-7 ימים לאחר המופע
זה הזמן לניתוח ההופעה ולבדיקה של הדברים שעבדו יפה ולאלו שפחות.
הדבר הראשון הוא לשמוע מהתלמיד על החוויה שעבר בהופעה ולהתייחס לחוויה הזאת
אם יש סרטון שניתן לצפות בו – זה הדבר הטוב ביותר.
זה הזמן לחזור על ההערות שמורה רשם ולעבור על כל סעיף עם התלמיד.
רצוי שהתלמיד יתעד לעצמו את ההערות או שהמורה ייתן לו עותק מסודר שלהן
חשוב להזכיר את מה שנלמד כאן כשמכינים את ההופעה הבאה, כדי שיהיה יישום מלא
לעיתוי, לכוונה ולמרחב יש חשיבות גדולה בהצלחת תפקיד המשוב
משוב כדאי שיתבצע במרחב שבו התלמיד מרגיש בטוח, נותן אמון במי שנותן לו משוב ומתאפשר לו לשאול שאלות ולשתף קשיים והתלבטויות לגבי השירה/המופע
מה הם תפקידי המשוב בתהליך הלימוד
לטפח מוטיבציה בתלמיד להשתפר
לעודד התנהלות עצמאית בהכנה למופע ובמופע עצמו
להוקיר יכולות קיימות ולקחת אותם לשלב הבא
לפרגן על הצלחות והישגים עד כה
לעודד לימוד לטווח ארוך
להקנות לתלמיד מפת דרכים שתעזור לו להתכונן למופע הנוכחי או למופע הבא
לכוון לחשיבה חיובית
דוגמאות למשוב חיובי לאחר מופע
דבר ראשון, הנוכחות הבימתית שלך הייתה נפלאה, אפשר היה לראות איך יצרת קשר טוב עם הקהל. העבודה שאת משקיעה בלימודי הקול שלך ניכרת מאד בהופעה.
אך בכל זאת, הבחנתי שהיו כמה מקומות שדורשים התייחסות. בשיר זה וזה… היו כמה מקומות שהטון לא היה יציב. ובכמה מקומות מאד טעונים רגשית, חושבת שיהיה טוב אם תכנסי עמוק יותר לטקסט מה שיעזור עוד יותר לחיבור שלך עם הקהל.
היכולת שלך לווסת את כמות האוויר שלקחת בשיר המהיר…הייתה מרשימה ביותר. ובגדול, נשמת בכל המקומות שסימנו אותם בחזרות וזה עזר לך להיות רגועה יותר ולדייק ולהתאים את כמות האוויר למשפטים המוזיקליים.
קצת היה חסר לי דינמיקה פה ושם כי חושבת שזה יכול להוסיף עוד עומק רגשי לשיר ובמיוחד בשיר…
אתה יכול להיות גאה בעצמך מי היה מאמין שלפני חצי שנה לא יכולת לשיר דו 3 בלי ללחוץ ועכשיו פה 4 מרגיש לך כל כך קליל. עשית עבודה נהדרת ואני מאמינה שאם עוד קצת אימון אתה תמשיך לראות שהטכניקה שלך תתחזק ויהיה לך עוד יותר כיף להופיע ולשיר את הרפרטואר היותר מאתגר שאתה רוצה לשיר.
דוגמאות למשוב לתלמידים שההופעה שלהם לא הייתה מוצלחת במיוחד
ראשית אני חייבת לציין שהאומץ שלך לצאת ולהופיע היום למרות כל מה שעברת בשבוע האחרון, פשוט ריגש והרשים אותי מאד. שפת הגוף שלך הראתה לי שאת חוצה את הפחד ומסוגלת לעשות את הבלתי אפשרי. תנוחי עכשיו, תשתי ותבלי עם החברים. על היתר נדבר בשיעור ובטוחה שנמצא יחד מה יכול לעזור לך להרגיש יותר בטוחה בהופעות הבאות…
כעבור כמה ימים :
נכון, מפעם לפעם, ההתרגשות אחזה בך והשפיעה על היכולת שלך לנשום ברוגע. זה גרם לזה שלקחת פתאום טמפו מהיר יותר ממה שהתאמנו עליו בשעורים ולקיחת אוויר תכופה יותר. אני בטוחה שאם תרגילי את עצמך לעשות תרגילי נשימה באופן קבוע, את תראי שסף ההתרגשות יהיה בשליטה ויהיה לך הרבה יותר קל ליישם את כל מה שאת מתאמנת עליו. את יכולה להיות גאה בעצמך שעלית לבמה, והוכחת לעצמך שאת מסוגלת לשיר ולהופיע גם אם יש סערת רגשות מסביבך.
אל תתני למופע הזה הפחות מוצלח שלך לתסכל אותך. להיפך ראי אותו כהזדמנות ללמוד מהאתגרים והקשיים שהופיעו בו. לעצור רגע ולראות מה כן הלך טוב וממה שאת יכולה להיות מרוצה שהצליח לך. כי היו הרבה דברים טובים במופע הזה. זאת ההזדמנות שלך לבדוק מה הם הדברים שדורשים חיזוק ולהוסיף תרגולים ואימון אישי.
לכולנו יש ימים טובים וימים פחות טובים. שתינו יודעות שההופעה שלשום לא הייתה הכי מוצלחת שלך. אבל חשוב שתדעי שמה שמאפיין את רוב הזמרים המצליחים זאת ההתמדה והנחישות שלהם לקום, להתנער מהבאסה ולחזור להתאמן ולחזק את המקומות שדורשים חיזוק ואימון.
לסיכום: אין מורה שלא עשה טעויות בעיתוי המשוב, בבחירת המילים וההערות מה שיכול היה להביא למצבים בהם האמון נסדק. בתחילת דרכי כמורה, לא התאפקתי ונתתי משובים לתלמידים סמוך מידי להופעה
באופן כללי:
אנחנו כמורות בוודאי עשינו טעויות במתן המשוב שלנו, ולאורך השנים עבדנו על עצמנו ללא הרף כדי להשתפר.
לתלמידים שונים יש יכולות נפשיות שונות לקבל ולהכיל משוב. ככל שהמורים רוכשים יותר ניסיון ורגישות לאנשים אחרים ולמצבים חיים שונים – אנו מסוגלים לדייק יותר את המשובים ולהפוך אותם ליעילים ומועילים לתלמידים. עיתוי המשוב – מתי אומרים, תוכן המשוב – חיובי עד כמה שניתן ומאפשר לתלמיד לשמוע את החלקים הפחות מחמיאים של המשוב אבל אלו שיעזרו לו להפנים, ללמוד וליישם במופע הבא..
ממליצות לכל מי שנותן ומקבל משוב להופעה לקחת בחשבון את חשיבות העיתוי ותוכן המשוב
חשוב להתאים את המשוב לפי שלב הלימוד ורמת הניסיון של כל תלמיד.
להאזנה לשיחה זאת בפודקסט הקרואות בקול הכנסו כאן
לצפייה בשיחת הקוראות הקול בנושא הזה הכנסו כאן
ליעוץ והדרכה אישית למורים לפיתוח קול הכנסו כאן
להורדת קורס וידאו קצר באבחון קול מנצח הכנסו כאן
0 תגובות