רובנו למדנו שחימום קולי הוא הכרחי וחשוב לפני כל פעילות קולית. לאחרונה נשמעים קולות מרדניים בתחום הפדגוגיה הקולית מפי מורים מובילים ונחשבים בעולם פיתוח הקול. אותם מורים טוענים, שלא באמת צריך חימום קולי ובמקרים מסוימים הוא אף עלול להזיק.
אנחנו “הקוראות בקול” רותי חלבני ותמי קצין מקשיבות כדרך קבע למורים ולמדעני הקול שאנחנו מאד מעריכות בכדי להתעדכן במחקרים חדשים, להרחיב ולהעמיק את הידע שלנו בהוראת הקול.
הפעם הפרכת המיתוס שחימום קולי הוא הכרחי ויעיל לשירה טובה, קצת טילטלה אותנו. הפשלנו שרוולים ו”נכנסנו” בנושא מכל הכיוונים.
אז מה תשמעו בשיחתנו:
- טיעונים בעד ונגד חימום קולי
- ההבדל בין חימום קולי לתרגילי פיתוח קול
- סוגים של תרגילי חימום
- התפקיד הטכני של החימום
- התפקיד המנטלי של החימום
הטיעונים נגד חימום קולי
-
רבים משווים פעילות קולית לפעילות ספורטיבית. טענת המתנגדים – זה לא אותו דבר. לא מפתחים שרירים לשירה אלא קואורדינציה, כלומר תיאום בין השרירים
-
חימום שחוזר על עצמו הופך להיות משהו אוטומטי, ללא מעורבות ומודעות. ללא מודעות עלולים להטמיע הרגלים מוטעים
-
חימום קולי מבזבז זמן ואנרגיה, מעייף את הקול עד שמגיעים לעבודה הקולית העיקרית
-
ממילא אדם משתמש בקולו ובנשימה שלו כל היום עד שמגיע לשיעור או אימון קולי
הטיעונים בעד חימום קולי
מבחינה טכנית:
-
יציבה ושחרור גופני: מגיעים לשיעור אחרי ישיבה ארוכה, מתח מנהיגה, מעבודה ודאגות – מתבטא בכתפיים, בצוואר, בגב – מפריע להפקת הקול
-
חשיבות התמיכה ושרירי גוף חזקים: חשוב לחזק שרירי הבטן והגב. הדבר בולט במיוחד כשיש כאבי בטן או גב, חולשה מסיבה כלשהי, עייפות רבה מדי. התוצאה היא של חוסר אנרגיה בשירה וחוסר באוויר מספיק
-
נשימה: יש הבדל בין דיבור לשירה. בדיבור – הנשימה קצרה יחסית בגלל אורך המשפטים; בשירה – לרוב נשימה ארוכה ותובענית יותר יותר
-
הקול: הבדל בין דיבור לשירה – בדיבור – המנעד מוגבל, עוצמות מתונות יחסית, אין גיוון דינמי רחב, שימוש מוגבל בדיקציה מלאה, לפעמים גם שרים בשפה אחרת מהדיבור בשירה – משתמשים במנעד רחב, גווני קול שונים, דינמיקה מאד מגוונת, דיקציה מודגשת, מעורבות רגשית גבוהה
-
כשלא עושים חימום ומתחילים מיד בתרגילים מאתגרים – צריך לעצור ולתקן בכל רגע דברים שהיו אמורים לעבוד היטב עם חימום מוקדם
מכאן שאיננו באמת מוכנים פיזי וקולית לשירה אחרי פעילויות הדיבור הרגילות במשך היום…
מבחינה מנטלית:
-
הפרדה בין “חול לקודש” – מעבר בין עולם היומיום לזמן פעילות האמנותית בשיעור ובהופעה
-
עוזר לזמרים ביישנים או סגורים-יחסית לעבור מחימום פשוט לתרגילים מתוחכמים יותר, ומשם לשירים
-
לגבי שעמום ואוטומטיות – חימום קולי ממילא קצר יחסית
-
חימום קולי קבוע נותן הרגלים קבועים שיכולים לשרת את הזמר להתמודד עם אתגרים גבוהים יותר בתרגילי הקול ובשירים
מטרות שונות לחימום קולי
מטרות החימום קולי משנות את האופן בו הם נעשים.
למשל:
-
חימום בתוך (ולפני) מסגרת של שעור פרטי – אמור להכין לקראת התרגילים המאתדרים יותר והשירים עליהם עובדים בשיעור ובתרגול
-
חימום לפני אודישן או לפני הופעה – ממוקד לקצר לקראת משימות האודישן או ההופעה. אין לנסות אתגרים חדשים או גדולים מדי
-
חימום לפני חזרה של הרכב או מקהלה – ארוך יחסית אבל כזה שאינו מעייף
דוגמאות לתרגילי חימום נפוצים ויעילים
מתיחות לשון, תרגילי שיחרור ללסת ולצוואר , נשימה הארכה והמרצת שרירי הנשימה, סירנות, בירבורים, Accent method, SOVT, צלילים ראשוניים, תרגילי סטקטו ועיצורים,
חימום להרכב או למקהלה
יש לו חשיבות במיקוד החזרה, סימן הכר להתחלה של חזרה, חיבור, שבירת קרח, כניסה לתוך מרחב של יצירה משותפת, משמעת חזרות.
אפשר לפתור בעיות אינטונאציה של הרכב ומקהלה על ידי חימום ראשוני.
זה הזמן גם לתת הנחיות לביצוע טכני קולי שיגיע לידי מימוש בביצוע הרפרטואר בהמשך החזרה
להאזין לשיחה בפודקסט בספוטיפיי
לצפות בשיחה ביוטיוב
0 תגובות