עד כמה צריכים זמרים (בכל רמה) לחשוב או לא לחשוב על טכניקה בזמן הופעה
יש אמירה בעולם הפרפורמנס, בריקוד, שירה ומשחק, שעל האמן לשכוח לגמרי מהטכניקה שלו בזמן ההופעה ולהיות נוכח רק באמנות שלו בצורה מוחלטת.
החלטנו ‘הקוראות בקול’ לבדוק – האם זו האמת? האם זה תמיד עובד?
מתי כן?
מתי לא?
הבאנו לכאן כמה מהטיעונים שעלו אצלנו, כזמרות וכמורות, ומקוות להאיר את הנושא מכיוונים שונים.
לפני שנברר מתי נכון לעזוב את החשיבה על הטכניקה בזמן הופעה או לדבוק בחשיבה הזאת, נסתכל קודם על איך טכניקה קולית מתבטאת במצבים שונים.
טכניקה קולית היא מקבץ של פעולות פיזיות הפועלות בתאום בינהן. אותן פעולות מקנות לזמרים הרגלים נכונים ומועילים בשירה. כמגוון סגנונות השירה בעולם כך גם מגוון הטכניקות הקוליות.
טכניקה קולית טובה מתבטאת ב:
- הרגלים מועילים וטובים שנרכשו על ידי הזמר על גבי תקופה והתווספו זה לזה
- יכולת לפעול בתיאום זריז בין מה המוכר ללא מוכר ולמצוא פתרונות ‘על המקום’
המוכר
- גיוס האוויר (נשימה אפקטיבית) למשימות הקוליות, התמודדות עם המנעד, קפיצות, עליות ומעברים קוליים מאתגרים, שימוש בעוצמות גדולות
- המנגינה, המילים, הסגנון, הקצב, התנועה (אם יש), אביזרים
הלא מוכר
- התרגשות שלא מופיעה בתנאי חזרות, קהל חדש, נגנים, אולם
- אנרגיה אחרת, מצוקה פיזית כלשהי ( צינון, גב תפוס וכו’) או נפשית ( שינויים בחיים/פרידות/אבל/מחלה)
ישנם טיעונים התומכים באי חשיבה על טכניקה תוך כדי הופעה ויש טיעונים הפוכים לגמריי והנה הטיעונים שנאמרו במחקרים שקראנו:
למה חשוב לשכוח מטכניקה קולית בזמן הופעה:
הטענה הרווחת בנושא היא, שחשיבה טכנית עלולה להוביל ביצוע טכני ויבש מדי ולהרחיק את הזמר מהרגשות שנובעים מהשירים. אין מקום לאלתור, לתגובה ספונטנית וחיה בזמן ההופעה, אם כל הזמן החשיבה והמודעות נוכחים.
על הזמרים להתכונן מראש היטב על הביצוע מבחינות רבות, כולל הטכניקה ונוכחות בימתית.
כל זה אמור להתבצע באופן אוטומטי, כך שהזמר פנוי להיות ברגש של השיר ולהניח לכל השאר לפעול על אוטומט.
למה חשוב להישאר עם מודעות טכנית ורגשית בזמן ההופעה:
התרגשות ידועה בתכונה שלה לשבש שליטה עצמית במקרים רבים, ולא רק אצל אמנים מתחילים אלא לעתים קרובות גם אצל ותיקים, מיומנים ומנוסים מאד.
במקרים כאלה, על האמן לעשות החלטות מודעות גם בזמן ההופעה ולגייס לטובתו את הידע שרכש במשך שנות הלימוד והאימונים הרבים שהשקיע בהם.
מצבי בריאות: יש גם מצבים בהם האמן לא במיטבו מבחינה בריאותית ולכן אינו יכול להסתמך על ההחלטות והפעולות הטכניות שביצע לאורך השנים בשירים המסוימים האלה.
כאן הוא נדרש להחלטות חדשות שאמורות להתאים למצבו הנוכחי.
[למשל: הופעתי לפני כמה וכמה שנים בקונצרט שפתח את חגיגות הליתורגיקה עם התזמורת הסמפונית של רשות השידור התזמורת כבר לא קיימת אבל לא בגללי…) בקונצרט הזה התבקשתי לשיר יצירה יפיפייה אבל לא פשוטה של המלחין פאול בן חיים. לרוע המזל חליתי בשפעת ביום ההופעה וחששתי מאד להופיע במצב שלא יכולתי לגמרי לסמוך על הקול שלי. מכיוון שהיצירה הייתה לא שגרתית ולא היו זמרות שיכולות בצ’יק להיכנס אליה, לא יכולתי לבטל את הופעתי למרות שידעתי שאותו קונצרט ישודר לרדיו ויונצח לעד. הטכניקה שלי באותם שנים הייתה פחות ממעולה, אבל היא שרתה אותי במשך הקונצרט ויכולתי להפיק את כל הצלילים שנדרשתי לשיר. להגיד לכם שנהניתי להופיע בעודי חולה. ממש לא. אבל נתתי הופעה מכובדת מבלי שאיש ידע שלא הייתי במיטבי.
התמודדות עם פרטנר חדש בהפקות גדולות, אולם חדש, אקוסטיקה שונה
הופעה יכולה להידמות למצב חירום פיזי ונפשי – Fight or flight
ככל שהזמר למד יותר והפנים את תוכן ההופעה שלו, עשה את כל ההכנות שנדרשות לפני הופעה שכוללת : למידה של תוכן ההופעה, שינון הטקסט/מוזיקה/תנועה/משחק. לבוש מתאים, ארגון הזמן ביום ההופעה ולפניה, חימום יעיל, יש סיכוי גדול יותר שאלו יתרמו להרגשה נינוחה יותר בזמן ההופעה. בידיעה שתמיד יכולים להופיע בלת”מים.
ככל שהטכניקה טובה יותר, יש פחות בעיות קוליות שצריך לגשר עליהן בהופעות כמו העדר צלילים מסוימים או מעברים קשים בקול, נשימות קצרות וחוסר תמיכה. הבעיות הטכניות עלולות להיחשף תוך כדי הופעה ולהראות את פניהן המכוערות.
מספיק שמשהו מהתנאים לא יתקיים, העדר טכניקה יקבל משמעות גדולה יותר.
ישנו הבדל גדול בין זמרים מנוסים לזמרים פחות מנוסים כשזה מגיע לחשיבה על טכניקה לבין העדרה.
ככל שהזמר מיומן יותר, או עבר תקופה ארוכה של הכשרה מקצועית, הטכניקה הופכת להיות טבע שני ומופנמת בגוף. בתנאים קיצוניים גם טכניקה טובה יכולה להראות סדקים מסוימים אצל זמרים מנוסים ומיומנים.
זמרים מנוסים – לוקחים בחשבון הרבה יותר גורמים שיכולים להזיק להופעה שלהם והם מפתחים גם את היכולת להפעיל טייס אוטומטי ולגייס אלטרנטיבות נוספות. בנוסף זמרים כאלו יכולים להרשות לעצמם לסמוך יותר על היכולות הטבעיות שלהם בזמן ההופעה
זמרים פחות מנוסים – לא יודעים שיש טייס אוטמטי ויש להם פחות אפשרויות בחירה של אלטרנטיבות אחרות לשעת חירום ( שהטכניקה לא משרתת אותם עדיין או לא ברמה מספיק טובה) להם נכון יותר לדעתי לעבוד עם תפריט חשיבתי ופחות לסמוך על היכולות הטבעיות שלהם בזמן ההופעה
דוגמא – כבאי אש עושים קורסים רבים שמכשירים אותם להציל אנשים בזמן חירום אף אחד לא היה מדמיין לעצמו שהוא יכול להיתלות על רכב כיבוי ולכבות שריפות או לחלץ אנשים מבלי ללמוד איך לעשות זאת בלי להזיק לעצמו ולאחרים.
ככל שכבאי האש מיומנים יותר ומשלבים אינטואיציה עם הכשרה וידע, כך הם יכולים להפגין ביטחון, נחישות ביכולת ההצלה שלהם בשטח
בזמן ההופעה – יש שילוב בין סוגי טכניקה שונים כאלו כמו טכניקה קולית, בימתית, מוזיקלית, דרמטית, עבודה עם אביזרים ומיומנות תקשורת. מדובר בטכניקה רב מערכתית
ככל שהזמרת מיומנת יותר, היא מסוגלת לפנות את עצמה להיות נוכחת, ספונטנית, לזרום עם מה שעולה בהופעה, לאלתר במידה ודברים לא עובדים כמו בתכנון ולשמור על איזון בין המוכר ללא מוכר. זמרת מיומנת לא נשענת על חשיבה על הטכניקה אבל בהחלט סומכת עליה שתשרת אותה בנאמנות. לעומתה זמרת חסרת ניסיון, צריכה להשען יותר על חשיבה ותכנון השירה, ולא להסתמך רק על האנרגיה ועל היכולת שלה לזרום עם ההופעה ועם מה שיכול להשתבש.
לשיחת הקוראות בקול – תמי קצין ורותי חלבני
אתם מוזמנים להכנס
לשיפור הטכניקה הקולית – סדרת מפגשי קול עם רותי חלבני
0 תגובות