מתי ואיך נכון לזמרים ללמד פיתוח קול

זמר מתעורר יום אחד בבוקר ומחליט שהוא רוצה ללמד פיתוח קול. למה לא?

הוא זמר טוב, יש לו ניסיון במה, הוא למד קצת פיתוח קול ויודע ללוות את עצמו על גיטרה.

אז מה הבעיה, למה לא להיות מורה לפיתוח קול?

מתוך הניסיון האישי שלי וההכרות שלי עם הרבה זמרים ומורים לפיתוח קול בארץ ובחו”ל הגעתי למסקנה ברורה; כדי ללמד צריך ללמוד לעשות את זה מאדם בעל סמכות בתחום.

קצת על איך אני התחלתי ללמד

כשהתחלתי את דרכי, לא הייתה הכשרה מסודרת אפשרית וזה היה מקצוע כמעט “פרוץ” מבחינה מקצועית. אנשים למדו פיתוח קול, הייתה להם קריירה כזמרים, קצרה או ארוכה, ומשם הם התחילו לכוון את עצמם להוראה לאחרים.

לא נדרש ידע נוסף מלבד לדעת לשיר היטב, או “יפה”. בעולם האופרה זה דיי מקובל להעביר את מסורת ההוראה בלימוד שבעל פה ולא דרך ספרות מקצועית. בחירת המורה היא קריטית במיוחד בשלבים הראשוניים. למזלי כשהתחלתי ללמד היו מאחוריי כבר 7 שנות אקדמיה, תואר בחינוך מוזיקלי ותעודת הוראה בנוסף לניסיון עשיר כזמרת אופרה.

אבל אף אחד לא לימד אותי ללמד פיתוח קול. את זה פיתחתי בעצמי בעמל רב וחייבת לציין, שהיום לא הייתי מעזה להתחיל ללמד ללא הכשרה ספציפית בתחום.

דבר נוסף שעזר לי להתמקצע כמורה היה ההשתתפות שלי בעשרות כיתות אמן עם זמרים מובילים בתחום האופרה בעולם. מההתנסות הזאת למדתי יותר מה לא לעשות או איך לא להיות וזאת למידה חשובה שממשיכה לשרת אותי כבר שנים בהוראת פיתוח קול.
לאחר שלימדתי כמה שנים, הבנתי שאני חייבת להמשיך ללמוד והסתערתי על השתלמויות למורים לפיתוח קול באנגליה, בארה”ב ובארץ. הם סללו את דרכי, ציידו אותי בהמון ידע ובטחון בהוראה.
אני רואה חשיבות עצומה לכל זמר שרוצה ללמד פיתוח קול, ללמוד מאנשים שעברו כברת דרך בעצמם.

ככל שהשנים מתקדמות, כך גם הידע של מדע הקול מתקדם. זהו תחום מחקר די צעיר והמידע משתנה מעת לעת, לפעמים ברמה של סתירה של מידע שהיה נכון לאתמול. אמנם זה יכול לתסכל, אבל זה גם מעניין מאד, ודורש מאיתנו, המורים, להתעדכן עד כמה שניתן כדי לדבר וללמד בשפה מבוססת עובדות.

פונים אליי לעתים אנשים חובבי שירה שלא למדו פיתוח קול, או שלמדו במסגרת קבוצתית בלבד, כמו במקהלה, ומבקשים ללמוד להיות מורים לפיתוח קול. יש ביניהם זמרים עם קולות מצוינים שהיו יכולים להיות זמרים טובים אבל לעיתים זה לא מספיק כדי להתחיל ללמוד הוראה.

מהם הדברים שעל זמר לדעת ולרכוש כדי להתחיל ללמוד להיות מורה?

  • ניסיון של מספר שנים (מינימום 3-4) כתלמיד פיתוח הקול, כאדם בוגר (בסביבות גיל 18 ומעלה).
  • שליטה טובה ובריאה מבחינה קולית (אין הדבר אומר – שלמות בשליטה זו או שאין בעיות שעליו עוד לפתור):
  • הכרות עם הרגיסטרים השונים ויכולת שימוש קולי בהם
  • שליטה טובה בנשימה
  • מודעות ליציבה ותנועה נכונה
  • מנעד טוב ורחב
  • שימוש טוב בדיקציה
  • יכולת נגינה בכלי מוזיקלי לנגינת תרגילים וליווי תלמידים
  • הבנה בהרמוניה
  • קריאת תווים טובה
  • גישה להוראה, יכולת הקשבה ותשוקה ללמד

יש מורים ותיקים עם בעיות בריאות שונות שפגעו בקול, אבל הם עברו את הדרך בעבר ומכירים היטב את הקול, עם ניסיון רב בהוראה, ולכן לא על כך מדובר.

חשוב מאד שמורים לפיתוח קול ידעו מוזיקה, מעבר להקשבה סובייקטיבית לפי הטעם האישי ודעות כמו “אוהב/ לא אוהב”.

מורה לפיתוח הקול הוא המדריך של התלמידים שלו לעולם המוזיקה, עליו להבין מה קורה בשיר מבחינה מלודית, הרמונית וקצבית ולעזור לתלמידיו לעצב לעצמם טעם אישי, סגנון ודרך הבעה אישית להם.

חשוב להבין שהעובדה שאנשים ניחנו בקול יפה ושמיעה מוזיקלית טובה לא נותן להם את היכולת ללמד אחרים, רק בגלל יכולת זו.

מה הסיבות שלא כל אחד ששר מיד מוכן ללמד אחרים לשיר

אדם אחד אינו יודע מה השני חווה בקולו, איננו אנשים זהים, הבעיות יכולות להיות שונות בתכלית מאדם לאדם, ומכאן שגם הפתרונות מאד שונים. מי שרוצה להיות מורה חייב ללמוד איך הקול פועל באופן אובייקטיבי ככל האפשר, כך שיוכל ללמד תלמידים השונים ממנו

על כל תלמיד להתפתח לפי דרכו ואין זה נכון שהתלמידים יחקו את מוריהם, רק בגלל שהמורה חסר כלים אחרים אובייקטיביים כדי להעביר אותם לתלמידיו

מורה לפיתוח הקול הוא מורה למוזיקה לכל דבר, ולכן עליו להכשיר את עצמו לכך ולהעביר את הידע הזה לתלמידיו. שמיעה מוזיקלית היא תנאי ראשוני כדי לתפקד בעולם המוזיקה, אבל היא אינה מספיקה ברגע שנרצה להעביר את הידע הלאה, מעבר לחיקוי של תלמידנו אותנו, המורים

והנה דוגמא מתחום מוכר לכולנו

מורה לנהיגה:

את יכולה להיות נהגת מצוינת, בעלת ביטחון, זהירה ובעלת יכולת התמצאות במקומות לא מוכרים אבל זה לא עושה אותך מורה לנהיגה.
מורה לנהיגה לא רק שצריכה לשלוט בכל חוקי התנועה, בנהיגה עצמה, בהכרות טובה עם הרכב, היא צריכה לצפות מצבים מסוכנים ויכולת לפשט פעולות מורכבות ובו זמניות לשלבי למידה.

הניסיון של המורה לנהיגה הוא לא רק בנהיגה עצמה אלא ביכולת לחזות מצבים, לקרוא התנהגות נהגים ולתכנן כמה צעדים קדימה.

מורים לפיתוח קול בתחילת דרכם, אינם צריכים להכיר את כל המצבים הקוליים האפשריים.

עם הזמן והתרגול הרב בהוראה מפתחים חושים טובים, לומדים מהשטח, האוזן שלהם נעשית רגישה יותר, ככל שהם נפגשים עם תלמידים שונים, סגנונות, מצבים ודרכי שירה שונות; נחשפים לרפרטואר שירים רחב יותר מזה המוכר להם.

מה לומדים מורים בהמשך הדרך

עם הזמן והתרגול הרב בהוראה מפתחים חושים טובים
לומדים מהשטח ומחשיפה לתלמידים ולמצבים קולים שונים ומשתנים
האוזן נעשית רגישה יותר והם לומדים לזהות בעיות קוליות
הם מפתחים סקרנות להבין מה הם הגורמים לקול להישמע כפי שהוא
ומה מאפשר לאדם להפיק את קולו כפי שהוא מפיק
מפתחים כלים לזיהוי ואבחון של מצבים
ולומדים להתאים תרגילים וטכניקות כדי לפתור את מה שדורש פתרון.

חשיבות הלמידה עם מורה אחר מנוסה שידע להדריך את המורה החדש יותר, המתחיל. מעבר לרכישת ידע תיאורטי, טכני, תרגילים, המורה לומד איך להתייחס לתלמיד, איך להתבונן ולאבחן, לאופן שבו עליו לנהוג.

למשל: מורה שמתנהלת בפיזור-נפש, מאחרת לשיעורים, לא מתכוננת למשימות – עליה ללמוד עם מורה – מנטורית דרך ההתנהלות הנכונה.

 

אין כמו מציצנות לשעורים של אחרים

אחד הדברים שאהבתי לעשות כשהייתי סטודנטית לשירה אופראית, זה לשבת בשעורים של זמרים אחרים. ראיתי בזה שעור לכל דבר ובכך למדתי איך המורה שלי בונה שעור, איך היא מתייחסת לתלמידים, לקשיים שלהם, על מה היא מתעכבת ועל מה לא. בשעורים האישיים שלי לא יכולתי להתפנות לכל הידע הזה כי הייתי עסוקה בקול שלי ובמה שהייתי צריכה ללמוד ולא באופן ההוראה. אני ממליצה לכל מורה מתחיל לצפות בשעורים של המורים שלהם. זאת הזדמנות ללמוד דברים שאף אחד לא ילמד אתכם בשום קורס.

ב 20 שנה האחרונות, השתלמתי בעשרות קורסי הוראת פיתוח קול בחו”ל. אני יכולה להמליץ רק על אלו שאני מכירה אישית:

Vocal Process באנגליה זוג מורים עם ידע מדהים שמלמדים גם און ליין – ויש להם חומרי לימוד נפלאים

New York Vocal Coaching  עם Justin Stoney אני בוגרת הקורס המלא שלו למורים לפיתוח קול בניו יורק

Somatic Voicework  עם Jeanie LoVetri השתתפתי בקורס 3 שבועות מרוכזים להוראת פיתוח קול.

בארץ אני ממליצה על:

השתלמויות הקוראות בקול: תמי קצין ורותי חלבני

הקורס להוראת פיתוח קול בהנחייתה של תמי קצין בבי”ס רימון

לב הקול’ קורס להוראת פיתוח קול של ארמת ארנהיים שרון

מורן טלמור –  Calling אקדמיה לקול

אני מציעה תכנית הדרכה וליווי אישי בהוראת הקול ולימודי המשך למורים בשלבים שונים בהוראת פיתוח קול

לשיחה של הקוראות בקול בנושא ולשיחות נוספות חשובות בתחום הקול והשירה

אשמח לשמוע מכם

עקבו אחרי ברשתות החברתיות

צור קשר

0 תגובות

שלח תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Pin It on Pinterest

Share This
דילוג לתוכן