דרכים להתפתח כמורים לפיתוח
השתלמויות בפיתוח קול – יש הרבה דרכים שבהם תוכלו להתפתח כמורים לפיתוח קול ומנחי זמרים בהרכבים קוליים. אך הדרך היפה ביותר סלולה וצרובה כבר בתוך מסע חייכם. כל מורה מביא להוראה שלו את עצמו, את ניסיון החיים שלו, את המרקם הססגוני של אישיותו, תכונות האופי, כישרונות, יצירתיות וחכמה.
מעבר לכך יש בנו המורים לפיתוח קול, הזמרים, נדיבות בדרך שאנחנו רוצים לעזור לתלמידים שלנו להתחבר למקום העמוק ביותר שממנו הקול בוקע ומבטא את נימי נפשנו דרך השירה.
בשבילי, השירה ולימודי פיתוח הקול בגילאים הצעירים, הייתה הרפסודה הזאת בים שיכולתי לשוט עליה כשהים מסביבי היה סוער או לא יציב. הגיטרה והשירים הראשוניים היו חבריי הקרובים ביותר ואיתם הפלגתי למחוזות שונים בדמיוני.
לרצון למצוא לנו רפסודה כזאת, אני מתחברת מיד כשאני פוגשת תלמידים שהשירה היא קרש הצלה, היא קרנות המזבח, היא אי של שפיות. ואני כמו מורים רבים אחרים, רוצה להושיט להם יד, לכוון את הרפסודה שלא תסחף במים הרבים, לעודד כשהיא נעצרת ולהיות לה מגדלור.
הרצון ללמד הגיע עוד הרבה לפני שהגדרתי את עצמי כמורה לפיתוח קול, מה שמחזק בי את המחשבה שהוראה היא צו הלב. זה רצון חזק לגלות, לחקור, לחשוף את תוכנו דרך העברת מיידע ומסר פנימי אולי טיפה מסתורי, למישהו אחר. בשבילי התרוץ הנפלא להמשיך ללמוד וליצור את עצמי מחדש בתחום ההוראה, שומר על צעירות הנפש, ומחולל בי שמחה והרגשה חזקה של שליחות.
לכל מורה יש מסלול שהביא אותו ללמד פיתוח קול, זאת אף פעם לא דרך ברורה כמו להיות רופא, עו”ד או מהנדס אלקטרוניקה. הוראת פיתוח קול נולדת מתוך צורך למסור הלאה ולחלוק פיסת חיים מוזיקליים עם התלמידים שלנו.
אי שם בסוף שנות ה 80, התחלתי את מסלול ההוראה שלי בלימודי תואר ראשון ותעודת הוראה בחינוך מוזיקלי במדרשה למוזיקה בסמינר לוינסקי. ללימודים האלו הגעתי כברירת מחדל, כי מה שבאמת רציתי ללמוד באותם שנים, זה איך להיות זמרת אופרה. ההורים דחפו שאלמד קודם ‘מקצוע’ ורק אחר כך אמשיך למצוא את דרכי בעולם השירה.
לקראת סוף סבב הלימודים האקדמאיים הראשון שלי, טעמתי את טעמה המשכר של האופרה ונשביתי בקסמיה. ובמקביל ללימודיי המוזיקולוגיה באקדמיה בתל אביב, התקבלתי למקהלת האופרה הישראלית. בתחילת שנות ה 90 כבר הייתי בדרכי לסבב השני האקדמאי והפעם, בלימודי שירה ופרפורמנס בלונדון. משם המסלול לקריירה אופראית היה ישיר וברור ולא השאיר מקום לשום דבר אחר. במשך כ 2 עשורים וחיים שופעי תרבות ומסעות באירופה ובארה”ב, מיציתי בתוכי את התשוקה הראשונית לשיר ובאופן טבעי לחלוטין, התחלתי ללמד.
וכמו שדהרתי לעבר קריירה אופראית במהירות של סוס פראי, כך המשכתי לפתח את כישוריי בתחום ההוראה באינסוף השתלמויות עם מובילי הפדגוגיה הקולית בעולם.
מתוך אחריות ורצון להרבות טוב, לטפח השתלמויות בפיתוח קול איכותי בארץ, בחרתי לחלוק את הידע שלי עם מורים צעירים וכאלו שנמצאים על פרשת דרכים מקצועית ב 5 שנים האחרונות ואני מציעה תוכניות הדרכה אישיות בהוראת הקול למורים.
מעבר לכך אני תולעת ספרות מקצועית ויש לי אוסף נדיר של ספרים העוסקים במדע הקול, שיטות לימוד, משחק וספרות הקשורה להתפתחות אישית.
את מספר שעורי פיתוח הקול שאני למדתי עם מורים וזמרי אופרה מובילים, כבר הפסקתי לספור מזמן אבל הידע שרכשתי דרכם ארוג במסע הקולי הפרטי שלי ומהווה אבן יסוד להוראה שלי.
מדע הקול שנשרך מאחור במשך שנים, תפס תאוצה רבה בעשור האחרון ובזכות נפלאות התקשורת האינטרנטית, הפך להיות נגיש לכל מורה לפיתוח קול שרוצה להתמקצע ולהתפתח בתחום.
המנטורים הראשיים שלי שאיתם למדתי במשך 15 שנים ועליהם אני ממליצה בחום הם:
באנגליה
Vocal Process – Dr. Gillyanne Kayes Jeremy Fisher – מלמדים בקורסים און ליין למורים לפיתוח קול, הוציאו ספרים, עשרות וובינרים, ומבחינתי אורים ותומים של הפדגוגיה הקולית
Dr .Jenevora Williams – Evolving Voice – מומחית בפדגוגיה קולית לילדים ואיתה למדתי באופן פרטי ובקורסים און ליין.
Voice workshop – בניהולה של Debbie Winter שם לומדים תואר שני בהוראת פיתוח קול והמקום מקדם סדנאות וובינרים למורים לפיתוח קול. אני השתלמתי בקורס מדע הקול Kerry Obert והשתתפתי בכנס השנתי להוראת הקול בקולצ’סטר – אנגליה ב 2019.
בארה”ב
Justin Stoney – New York Vocal Coaching – מורה לפיתוח קול צעיר, בעיניי כשרון ענק בהוראת פיתוח קול. מייסד ומנהל את New York Vocal Coaching – בלב ברודווי, ניו יורק ובו הוא ומורים שהוא הכשיר מלמדים קורסים בהוראת הקול. אתו השתלמתי בין השנים 2016-2018 בשעורים פרטיים ובקורס למורים לפיתוח קול לשירה עכשווית
John Henny – מורה לפיתוח קול, יזם בתחום הוראת הקול. כתב כמה ספרים בהוראת הקול וקורסים אונליין קצרים ומצוינים באנטומיה ופיזיולוגיה של הקול. החל מ 2019 אני לוקחת חלק בהשתלמויות שלו דרך קורסים, קריאת ספריו והאזנה לפודקאסטים שלו.
בארץ
לא למדתי איתם אבל אני מכירה אותם אישית ומאד מעריכה את תמי קצין (חכמת הקול) ואת ארמת ארנהיים – שרון (לב הקול). יודעת שיש עוד מורים ומורות טובים שמשקיעים בלימודי ההוראה ומקדמים אותה מאד בארץ.
ואם מעניין אתכם להמשיך ללמוד, להתפתח, להתייעץ ובמיוחד אם הרקע שלכם הוא קלאסי ואתם רוצים ללמוד איך ללמד שירה עכשווית מבוססת מדע– אתם מוזמנים להצטרף לתוכנית ההדרכה, ייעוץ וליווי שאני מציעה שתלווה אתכם אישית לתוצאות משמעותיות בסטודיו שלכם.
ציוד חובה לכל מורה לפיתוח קול
1. מנטור/ית שלכם
2. קורסים והשתלמויות בפיתוח קול בארץ ובחו”ל ( עכשיו יש המון באונליין)
3. קריאת ספרים ומאמרים בתחום מדע הקול ושירה
4. השתתפות בקבוצות לימוד ברשתות החברתיות
5. השתייכות לארגוני מורים ובכנסים שלהם
6. האזנה קבועה והתעדכנות במוזיקה
7. התפתחות בתחומי חיים מעולם המשחק, תנועה, בריאות, ותקשורת
0 תגובות