בגיל 12 אמא שלי לקחה אותי יד ביד לקונסרבטוריון העירוני של חדרה. בנין ישן ועלוב שמשקיף על השוק של העיר. הבניין הרעוע, השוק, הדגים הסרוחים לא עניינו אותי, כי ידעתי שאני הולכת ללמוד לשיר ושצמד המילים ‘פיתוח קול’ נשמע כמו הבטחה שאסור לסרב לה.
למרות שהייתי קטנת מידות, מילאתי את הבית בשירה ובכל הזדמנות ביקשתי להופיע מול קהל. אז מה הביא את אימי לחשוב שהילדה שלה שכבר שרה ונהנית, צריכה ללמוד פיתוח קול?
היא הבינה כמו רוב האימהות, שילדים שמגלים תשוקה עזה למשהו כמו מוזיקה, ספורט, בישול, כדאי להשקיע ולהקנות להם כישורים נוספים שיעזרו להם להתפתח בתחום שהם אוהבים.
כי לשיר באופן טבעי, זה נהדר, אבל זה לא מבטיח שהקול ימשיך להתפתח מעצמו בלי עזרה מקצועית. ויש תמיד את האפשרות שעם הזמן, הקול לא יעמוד במשימות שיידרש להן וכתוצאה מעומס ומשימוש יתר, יישחק וייגרם לו נזק קבוע.
פיתוח קול זה כמו אתלטיקה. אף אחד לא קופץ לגובה 3 מטר לפני שהוא למד או לימד את עצמו איך לעשות זאת. פיתוח קול זה הקניית הרגלי שירה נכונים ובריאים למי ששר ולמי שהקול הוא כלי העבודה העיקרי שלו.
אז מה עושים בפיתוח קול ואיך זה אמור לעזור לך?
כדי לשיר טוב ולהפיק את המקסימום מהקול שלך, דרושה הפקה קולית טובה.
ממה בנויה הפקה קולית טובה?
1. יציבת גוף נכונה שמאפשרת זרימת אוויר חופשית בהתאם למשימה הקולית הנדרשת
2. תפקוד יעיל של מיתרי הקול הכולל סגירת מיתרים, גמישות ופיתוח מנעד קולי
3. דיוק בצלילים
4. דינמיקה – אפשרות להגביר או להחליש צלילים
5. תהודה פתוחה – שימוש יעיל בחללי התהודה
6. הגייה ברורה של מילים (תנועות ועיצורים)
7. תאום בין השרירים השונים במנגנון הקולי
8. תאום בין מערכת השמע והקוגניציה למערכת הקול
9. חיבור בין טקסט, לחן ומסר (סאב טקסט)
איך מתנהל שעור פיתוח קול ומה אפשר לצפות שיקרה בו?
כזמרת מקצועית ומורה לפיתוח קול עם ותק של יותר מ 30 שנה בשירה ובהוראה ומדיווחים של מאות תלמידים, אני יכולה להגיד ששיעור פיתוח קול מוצלח, זה שעור שעושה לך חשק להמשיך לשיר. שבדרך החוצה מהשיעור, ממשיכים לשיר ואולי גם במכונית ואח”כ במשך היום. יש שעורים שיוצאים מהם מותשים פיזית אך הקול פתוח, נקי וזורם. אם יצאת משעור פיתוח קול והרגשת עייפות קולית, לחץ בגרון, או אפילו צרידות, אלו דגלים אדומים שלא מומלץ להתעלם מהם.
משך השיעור נע בין 45 דקות ל 60 דקות ובנוי מ 3 חלקים מרכזיים:
תרגילי התנעה – תרגילי חימום הגוף והקול וכוללים תרגילי יציבה ונשימה
ליבת השיעור – לימוד ואימון על ידי תרגילים המרחיבים מנעד וגמישות קולית, עבודה על דינמיקה, פיתוח מיומנויות מוזיקליות כמו קצב ודיוק צלילי, שיפור דיקציה – שיוף ההגייה של התנועות והעיצורים
עבודה על שיר – בחירת שירים, ניתוח והבנת טקסטים ופרשנות אישית, בניית משפטים מוזיקליים ומציאת הדגשים, הכרות עם רפרטואר שירים בסגנונות שונים, הכוונה להאזנה לזמרים ולשירים נבחרים.
מורים שונים עובדים בדרכים שונות וחלקם דבקים בשיטות לימוד שאותן הם למדו ממורים אחרים. חלוקת העל של סוגי מורים לפיתוח קול היא בין מורים שמלמדים טכניקה קלאסית המאפיינת זמרי אופרה וקונצרטים המסתמכים על שיטת ה – Bel Canto לבין המורים שמלמדים הפקות קול המאפיינות שירה עכשווית בכינויה הלועזי CCM שפירושה Contemporary commercial music
שירה עכשווית כוללת סגנונות שירה פופולרית מכל הזמנים הכוללים: פופ, ג’אז, רוק, מחזות זמר שירה אתנית, ראפ וכוליי.
אליי מגיעים לסטודיו תלמידים צעירים ומבוגרים ולחלקם לא ברור בהתחלה איזה סגנון שירה מדבר אליהם. הם מקבלים בסיס ולומדים להכיר איך הקול שלהם עובד ויותר מאוחר זה מאפשר להם לשיר מנעד רחב יותר של שירים בכל מיני סגנונות. בפיתוח קול כמו בענפי ספורט שונים, לתרגול יש תפקיד חשוב בשיפור יכולות וכישורים. התלמידים מקבלים סדרות של תרגילים שעוזרים להם לתרגל בין השעורים ולזרז את התקדמותם.
בסטודיו פיוז’ן שהקמתי – אני מלמדת שירה קלאסית ושירה עכשווית. זה אכן נדיר להתמחות בהפקות שונות של שירה, אך צירופים כאלו אינם נדירים בסיפור חיי. למדתי ושרתי שירה קלאסית מאז ילדותי אך במקביל שרתי פופ וג’אז. השירה בשני סגנונות מוזיקליים זה לצד זה, היא זאת שבסוף הניעה אותי להתמחות בהוראת הקול בסגנונות עכשוויים. ההוראה שלי אוספת לתוכה אלמנטים פדגוגים מתחומי שירה שונים שכולם בסופו של דבר מובילים את התלמידים לתוצאות מרשימות בכל סגנון שהם בוחרים להתמקד בו.
מה לצפות משעוריי פיתוח קול ובמיוחד מהשיעור הראשון?
כדי להפיק את המקסימום מהשעורים שלכם, אני ממליצה לשוחח עם המורה ולתאם ציפיות בינכם. ושאתם יודעים מה מטרת השעורים, קל יהיה לכם יותר להסביר את עצמכם למורה ולדעת אם המורה שבחרתם יכול לעזור לכם להגיע למטרות שהצבתם לעצמכם.
וכשאני אומרת מטרות אני לא מתכוונת לזה שחייבת להיות לכם מטרה ענקית כמו לשיר בקרנגי הול בניו יורק או באמפי קיסריה.
זאת יכולה להיות מטרה פשוטה כמו להעז לשיר מול קהל בפעם הראשונה בלי להתפרק,
לעבור מבחני קבלה/אודישנים ולהצטרף למקהלה, הרכב קולי או מגמת מוזיקה,
או אולי להקליט שיר באולפן כמתנה למישהו יקר ליומולדת או אירוע חשוב מסוג אחר,
או להתקבל לבי”ס גבוה לשירה בארץ או בחו”ל.
0 תגובות